Grote baars gevangen bij Baarswedstrijd ("baarspeuteren")

Donderdag, 8 augustus 2024

Baars van 44,5 cm gevangen bij het baarspeuteren in het Kanaal Alkmaar-Kolhorn.

Op 31 juli 2024 werd er tijdens de clubwedstrijd van onze afdeling hsv. "Geestmerambacht" een grote baars van 44,5cm gevangen in het Kanaal Alkmaar-Kolhorn.
Is een baars van 44,5cm al bijzonder in onze contreien, hij werd gevangen tijdens het zogenaamde "baarspeuteren", waarbij korte hengeltjes tot 1,5m, tuigjes van ongeveer dezelfde lengte met een dikte van 9 tot 12/00 mm en haakjes van maat 16 tot 20 worden gebruikt.

Frank Melten wist de baars te bedwingen waarna deze met hulp van een medevisser met een schepnet kon worden geland. Het miniscule haakje zat net in de lip waarna de baars op de foto mocht en ongeschonden weer snel terug werd gezet. Hierbij de foto: