Gesloten tijden

De gesloten tijden voor aas- en vissoorten roepen ieder voorjaar weer vragen op bij sportvissers. De verwarring ontstaat omdat de gesloten tijd voor snoek eerder ingaat dan die voor het vissen met kunstaas, een stukje vis of een dood visje.
Vanaf 1 april tot de laatste zaterdag van mei is het verboden te vissen met kunstaas zoals pluggen, spinners en lepels, stukjes vis, dode vis, streamers, jerkbaits enz., met uitzondering van kunstvliegen die niet groter zijn dan 2,5 cm.
In deze tijd mag men ook geen snoek, snoekbaars of baars meenemen, voor snoek geldt dat al vanaf 1 maart. Dat zijn Wettelijke bepalingen.
Maar in de meeste gevallen (kijk in de Algemene Bepalingen van de Vispas en ook bij de bepalingen per viswater), mag men helemaal geen snoek meenemen. Ook zijn er voor snoekbaars (buiten die gesloten tijd dus), meestal beperkende regels van kracht. Dat geldt ook voor het meenemen van karper, dat mag meestal het hele jaar niet. Dat zijn dan allemaal bepalingen, gesteld door de verenigingen die het water in de Vispas hebben ingebracht.
Daar boven op heeft Sportvisserij Nederland bepaald dat paling, met de hengel gevangen in elk water behorend bij de Vispas, direct moet worden teruggezet. Dit vanwege de slechte palingstand die nog steeds hard achteruit gaat.