Recreatiemeer GMA

Het Recreatiemeer (de Zomerdel genoemd), is in de jaren '70 ontstaan door zandwinning en is erg diep, enkel putten van ruim 20 meter. De bodem loopt op veel plaatsen erg steil af naar de diepte. Tot 2003 stond het meer in open verbinding met het Noord-Hollands Kanaal en kwam er veel snoekbaars en andere vis hier de winter doorbrengen. Vanaf 2003 werd het meer afgesloten en daalde het peil met ruim een meter, en heerst er nu een flexibel peil, meebewegend met de seizoenen en de regenhoeveelheden die er vallen.

Het visrecht wordt gezamenlijk gehuurd door de Federatie MidWest Nederland en de hsv's Alkmaar e.o. en Langedijker Sportvissers e.o. De beroepsvisserij is in 2007 uitgekocht.

Door de grote diepteverschillen en steile randen is dit geen gemakkelijk viswater. Ook is het vissen met een vaste hengel praktisch niet mogelijk. Voor een feederhengel zijn er echter goede mogelijkheden. Vooral de hele Zuidoever is hiervoor erg populair, er komen daar veel Engelse vis-toeristen.
Als men met een boot wil vissen is er een goede trailerhelling aanwezig aan de noordzijde in het haventje, te bereiken via de Noordelijke ingang van het Recreatiegebied, maar er mag op het meer alleen van een elektromotor gebruik worden gemaakt.
Aan de zuidzijde van het meer is er een steiger voor gehandicapten, (te bereiken via de Zuidelijke ingang van het gebied).

Nachtvissen is toegestaan en met een 3e hengelvergunning mag men met 3 hengels op karper vissen.

De visstand is na de afsluiting wel achteruit gegaan en veranderd door het veel helderder worden van het water. Maar nog steeds is er een redelijke witvisstand (brasems boven 50 cm en blankvoorns van meer dan 30 cm zijn normaal). Ook is er een goed bestand van grote karper aanwezig en zit er nog veel paling. Snoekbaars is zeldzaam geworden maar de snoekstand is toegenomen met metersnoeken volop aanwezig. Ook baars (mooie afmetingen) komt veel voor.
Sinds 2013 is er jaarlijks regenboog- en beekforel (bruine forel) uitgezet. De bedoeling is hier in elk geval tot 2016 mee door te gaan. Ook na 2016 wordt er waarschijnlijk nog forel uitgezet. Alleen mag er vanaf 2016 geen forel meer worden meegenomen, ze moeten allemaal worden teruggezet.

Zuidoever, populair bij feeder-vissers.                Steiger voor gehandicapten aan de Zuidzijde.

Echt grote blankvoorn (37 cm).                           Forel uitgezet.