Potjesdam

Dit water is eigenlijk de opvangbak van het water uit het dorp Zuid-Scharwoude, dat over de stuw aan de noordzijde binnenkomt, en via het stuwtje aan de zuidzijde de plas verlaat. Dit water wordt uiteindelijk via een gemaaltje verderop naar het Oosterdelgebied afgevoerd. Daardoor is er altijd goede doorstroming, wat goed is voor de waterkwaliteit, ook in de zomer. De plas heeft een diepte tussen 1 meter en 1,80 meter maar aan de noord- en zuidzijde van het eiland is het een stuk ondieper, onder water is het eiland eigenlijk vier keer zo groot. Het diepere deel ligt tegenover de vissteiger aan de oostkant.
Er wordt hier eigenlijk alleen maar op karper gevist, die intussen een mooie maat hebben bereikt en rond de 30 jaar oud zijn. Het zijn allemaal schubkarpers en sommige zijn ruim boven 70 cm en zitten al boven de 15 pond.
Ondanks de aalscholvers zit er ook andere vis in de plas, zoals kleine witvis (voornamelijk jonge brasem) en wordt er ook af en toe een snoek gevangen.
Nachtvissen is in dit water toegestaan, maar er mag slechts met 2 hengels worden gevist.
De gemeente is erg kritisch op het gebruik van dit water, dus ruim je rommel altijd netjes op en laat de steiger aan de westzijde over aan de gehandicapte of oudere visser.

Zicht vanaf de steiger voor gehandicapten naar het zuiden.