Potjesdam

Dit water is eigenlijk de opvangbak van het water uit het dorp Zuid-Scharwoude, dat over de stuw aan de noordzijde binnenkomt, en via het stuwtje aan de zuidzijde de plas verlaat. Dit water wordt uiteindelijk via een gemaaltje verderop naar het Oosterdelgebied afgevoerd. Daardoor is er altijd goede doorstroming, wat goed is voor de waterkwaliteit, ook in de zomer. De plas heeft een diepte van maximaal 1 meter maar aan de noord- en zuidzijde van het eiland is het een stuk ondieper, onder water is het eiland eigenlijk vier keer zo groot. Het diepere deel ligt tegenover de vissteiger aan de oostkant.
Er werd hier eigenlijk alleen maar op karper gevist, die intussen een mooie maat hadden bereikt en rond de 35 jaar oud waren. Het waren allemaal schubkarpers en sommige waren ruim boven 70 cm en al boven de 15 pond. De vraag is wat er nog van over is na de grote karpersterfte in de herfst van 2018.
Ondanks de aalscholvers zat er ook andere vis in de plas, zoals kleine witvis (voornamelijk jonge brasem) en wordt er ook af en toe een snoek gevangen.
Nachtvissen is in dit water toegestaan, maar er mag slechts met 2 hengels worden gevist.
De gemeente is erg kritisch op het gebruik van dit water, dus ruim je rommel altijd netjes op en laat de steiger aan de westzijde over aan de gehandicapte of oudere visser.

Onderzoek heeft aangetoond dat de baggerlaag veel minder is dan wij dachten, dus dat kan de oorzaak van de vissterfte niet geweest zijn. Wel zegt men dat iemand er koi-karpers ingegooid heeft en dus een ziekte heeft ingebracht, maar ook daar hebben we geen sluitend bewijs voor.
We wachten nog steeds op toestemming van HHNK en de gemeente (die immers de dode karpers hebben moeten opruimen), om er weer vis in uit te kunnen zetten.

Zicht vanaf de steiger voor gehandicapten naar het zuiden.