Heemtmeer

Het Heemtmeer is een zandwinningsplas ontstaan in 1960 bij de aanleg van de N245. Het ligt ten westen van Tuitjenhorn aan de Heemtweg.
Het is een kunstmatig en bijna rechthoekig meertje maar wel prachtig geworden met veel vogels.
Ook komen er veel wandelaars met honden.

Het water is ongeveer 280 meter lang en 160 meter breed en vrij diep direct al aan de oevers en met 3 diepere gaten van 8 meter. Het staat niet met andere wateren in verbinding, er is alleen een overloop naar de polder in de noordwesthoek. Er is zoute kwel vanuit de bodem (dus enigszins brak) en het is omgeven door bomen. Deze drie feiten zij er de oorzaak van dat er al verschillende keren grote vissterfte is opgetreden (de laatste keer in 2012), waarbij praktisch de hele visstand het loodje legde. De oorzaak is stratificatie en daarmee zuurstofgebrek in de herfst en de vorming van ammonia door de vele rottende bladeren in het voorjaar.

Er is gewerkt aan een oplossing, maar de plannen om het meer wat minder diep te maken zijn eind 2015 in de ijskast gezet. De oorzaak is geldgebrek bij de gemeente Schagen en het feit dat de door het Waterschap beloofde ingedroogde bagger voorlopig niet meer beschikbaar is. Deze is namelijk goed genoeg bevonden om er binnendijken mee te versterken en dat heeft voorlopig prioriteit. Daarmee is ook het herstel van de oevers, die vooral aan de zuidkant erg slecht zijn, op de lange baan geschoven. Als hsv vinden wij dit een slechte zaak en hebben dit ook bij de gemeente duidelijk gemaakt. Maar het plan van aanpak, dat voorzag om het water ondieper te maken (tot ongeveer 4 meter) en de oevers vlakker te maken met aan de west- en noordzijde natuurvriendelijke oevers, kost heel veel geld. Dat is er op dit moment niet.  Er zou in de plannen rekening gehouden worden met sportvissers aan de zuid- en oostoever.
Er mag wel gevist worden al is de visstand op dit moment (voorjaar 2016) waarschijnlijk bijna nihil.

Overigens mag er niet gevist worden aan de west- en noordzijde van het meer (vogel rustgebied) en er mag ook niet vanuit een  bootje worden gevist.
Er was een visplaats voor gehandicapten maar deze is vervallen en het hele terrein is op dit ogenblik afgesloten met een hek, ook in verband met overlast van drugsgebruikers. Daardoor is er nauwelijks plaats om te parkeren.
Wij hopen dat alle problemen in de komende jaren kunnen worden opgelost.

Van oorsprong is het water erg voedselrijk en zat er een prima bestand aan witvis en grote karper. Ook wordt er nog af en toe (illegaal) vis uitgezet, maar deze legt meestal na een paar maanden het loodje.