Heemtmeer

Visparel het Heemtmeer.

Het Heemtmeer is een zandwinningsplas ontstaan in 1960 bij de aanleg van de nieuwe woonwijken in Warmenhuizen en Tuitjenhorn. Het ligt ten westen van Tuitjenhorn aan de Heemtweg.
Het is een kunstmatig en bijna rechthoekig meertje maar wel prachtig geworden met veel vogels.
Er komen ook veel wandelaars om hun hond uit te laten.

Het water is helemaal omgeven door bomen, ongeveer 280 meter lang en 160 meter breed en vrij diep direct al aan de oevers, met 3 diepere gaten van ruim 7 meter. Het staat niet met andere wateren in verbinding, er is alleen een overloop naar de polder in de Noordwesthoek. Er is wat zoute kwel vanuit de bodem (dus enigszins brak), maar dat is ook de oorzaak dat het erg voedselrijk is. Aan de andere kant komen er daardoor weinig snoeken voor en is er ook heel weinig blankvoorn aanwezig. De relatief kleine oppervlakte in combinatie met de diepte en de grote bladval in de herfst zijn er de oorzaak van dat er al verschillende keren grote vissterfte is opgetreden (de laatste keer in 2012), waarbij praktisch de hele visstand het loodje legde. De oorzaak is stratificatie (de onderste waterlaag blijft in de zomer koud en wordt zuurstofarm) en daarmee zuurstofgebrek in de herfst en de vorming van ammonia door de vele rottende bladeren in het voorjaar.

Er is gewerkt aan een oplossing, maar de plannen om het meer wat minder diep te maken zijn eind 2015, vlak voor de uitvoering in de ijskast gezet. De oorzaak was geldgebrek bij de gemeente Harenkarspel en de lopende fusie met de gemeente Schagen, en het feit dat de door het Waterschap beloofde ingedroogde bagger voorlopig niet meer beschikbaar was. Deze is namelijk goed genoeg bevonden om er binnendijken mee te versterken en dat heeft voorlopig prioriteit. Daarmee is ook het herstel van de oevers, die vooral aan de Zuidkant erg slecht waren, op de lange baan geschoven.
In 2018 is er door de vereniging samen met onze afdeling Kubus opnieuw bij de gemeente Schagen op aangedrongen om een oplossing en dat heeft er toe geleid dat er overleg is gekomen en er een onderzoek is gestart.  Maar het plan van aanpak, dat voorzag om het water ondieper te maken, (tot ongeveer 4 meter) en de oevers vlakker te maken met aan de West- en Noordzijde natuurvriendelijke oevers, kost heel veel geld. Dat was er niet. Toch is er uit dit nieuwe initiatief een plan gekomen dat wel uitvoerbaar was zodat we dit meertje weer als het mooie sportviswater van voorheen kunnen herstellen en zelfs nog verbeteren.
In de herfst van 2019 zijn er 5 visdammen aangelegd, 3 op de Zuidoever en 2 aan de Oostoever en is er een steiger voor gehandicapten in aanleg bij de Parkeerplaats. De rest van de Zuidoever is wat afgevlakt en ingericht als natuurvriendelijke oever, de Oostoever blijft voorlopig verder zo. Via en nieuw wandelpad door de bomen kunnen de dammen aan de Zuidoever worden bereikt. Onder eigen beheer van de vereniging is er een waterpomp op een vlot ontwikkeld (een zogenaamde Airlift), die continu water van 6 meter diepte gaat oppompen om zo de stratificatie op te heffen. De pomp draait sinds de 2e week van oktober 2019 en de eerste resultaten na een zachte winter zijn veelbelovend, het zuurstofgehalte op 5 meter diepte is al ruim verdubbeld. Het hele plan is betaald door de gemeente Schagen, met een grote subsidie van Sportvisserij Nederland en Sportvisserij MidWest Nederland. Ook de vereniging heeft zijn steentje bijgedragen, vooral ook aan de Airlift, die mede gefinancierd is door een anonieme sponsor en door Richard Pronk (bestuurslid), grotendeels in eigen beheer is ontwikkeld.
In de winter van 2020 is er weer vis uitgezet, spiegelkarpers en kruiskarpers. Van oorsprong is het water erg voedselrijk met een prima bestand aan witvis, paling en grote karper.
De bomen aan de Westzijde zijn op ons verzoek flink gesnoeid om wat meer windwerking op het water te krijgen. Afgelopen paar jaar is er geen vissterfte meer geweest (maar zat er ook weinig vis).

Ook in de nieuwe situatie mag er worden gevist door de houders van de VISPAS van Sportvisserij Nederland, waar ook Langedijker Sportvissers bij aangesloten is. Wel gaan we losse Weekvergunningen verkopen voor toeristen die voor een dagje vissen een Vispas te duur vinden.
Deze zullen uitsluitend verkocht gaan worden bij NIPRO Hengelsport in 't Rijpje, ongeveer 2 km van het Heemtmeer vandaan.
Overigens mag er niet gevist worden aan de West- en Noordzijde van het meer (vogel rustgebied) en er mag ook niet vanuit een  bootje worden gevist.
Er is een mogelijkheid voor gehandicapten op de Parkeerplaats waar een hek is geplaatste en de oever vlak is gemaakt.
Wij hopen dat alle problemen in de komende jaren zullen zijn opgelost.

In 2021 zijn er opnieuw in samenwerking met de gemeente Schagen, vissteigers bijgekomen, in totaal zijn er nu 12. Deze zijn behalve door de gemeente mede betaald met een flinke subsidie van Sportvisserij Nederland en van de Federatie MidWest Nederland. Ook heeft de vereniging zijn steentje weer bijgedragen.
In december 2021 zijn er door onze vereniging ook weer kruis- en spiegelkarpers, windes en zeelt in het meertje uitgezet. De Airlift werkt tot nu toe uitstekend, onder toezicht van bestuurslid Richard Pronk van "Nipro Hengelsport" die vlak bij het meertje woont.
In maart 2023 zijn er opnieuw kruiskarpers en spiegelkarpers uitgezet. De vangsten waren tot nu toe uitstekend, de Airlift pomp werkt dus prima.

In 2019 werden er toch nog enkele mooie vissen gevangen.