Heemtmeer officieel geopend

Woensdag, 16 oktober 2019

De werkzaamheden aan de oevers van het Heemtmeer werden vanmorgen, 16 oktober 2019, officieel ingewijd door wethouder Hans Heddes van de gemeente Schagen.

Om 11 uur vanmorgen, 16 oktober 2019, was de officiele oplevering van de werkzaamheden aan de oevers van het Heemtmeer bij Tuitjenhorn. In opdracht van de gemeente Schagen worden de oevers van het Heemtmeer opgeknapt en worden er 5 visdammen en een steiger voor gehandicapte vissers aangelegd. Door het slechte weer van de laatste weken was er wel wat vertraging ontstaan waardoor de werkzaamheden aan de oostoever nog niet helemaal klaar waren, daar komen 2 dammen.

Wethouder van Schagen Hans Heddes hield een toespraak waarin hij het ontstaan van het plan en de noodzakelijkheid er van benadrukte.
Het Heemtmeer is een prachtig stukje natuur, dat het verdient weer beter toegankelijk gemaakt en ingericht te worden.
Daarna schetste voorzitter Sjaak van der Bliek van hsv. Langedijker Sportvissers in het kort het ontstaan van de problemen en de gezochte oplossingen. Hij sprak namens alle leden zijn dank uit voor de medewerking van de gemeente Schagen. Ook bedankte hij Sportvisserij Nederland en Sportvisserij MidWest Nederland voor de grote bijdragen die zij in de vorm van subsidies aan het project hebben bijgedragen.

Tegelijk werd ook deze week een Airlift in het Heemtmeer geinstalleerd. Deze is onder eigen beheer van Langedijker Sportvissers in samenwerking met de leverancier van de onderdelen ontwikkeld. Bestuurslid Richard Pronk heeft zich hier erg voor ingezet en ook hij werd in het zonnetje gezet. Deze Airlift bestaat uit een pomp, gevoed door zonnepanelen, die 24 uur per dag water van 6 meter diepte omhoog pompt. Daardoor wordt de spronglaag, die elke zomer ontstaat door temperatuursverschillen, doorbroken en kan ook in de onderste lagen zuurstof komen. Dat was namelijk de voornaamste oorzaak van de vissterftes die vanaf 2007 al 3 keer zijn opgetreden en die de visstand in het meer hebben gedecimeerd.