Slecht Nieuws: VISSTERFTE in de POTJESDAM

Donderdag, 6 september 2018

Woensdagavond 5 september werden er door oplettende sportvissers dode karpers gemeld bij het bestuur.

Helaas bleek het noodlot te hebben toegeslagen. Tot nu toe zijn er ongeveer 50 grote karpers van rond de 70-75 cm (tussen 10 en 25 pond  geschat) uit het water gehaald. Naar de oorzaak wordt gegist. De combinatie van warm water (bevat al weinig zuurstof) met veel neerslag (die vervuild water in het meertje laat stromen) is waarschijnlijk de oorzaak. Het kan echter ook een riooloverstort tijdens de zware regenbuien zijn geweest. Aanvankelijk waren we bang voor botulisme omdat enkele meeuwen zich opvallend suf gedroegen maar van dode of zieke vogels was donderdagmorgen toch geen sprake.
Wel heeft het bestuur er woensdagavond nog alles aan gedaan om de zaak te keren. Men heeft de Alarmnummers van waterschap HHNK en de gemeente gebeld, maar werden daarbij van het kastje naar de muur gestuurd, verantwoordelijke mensen waren niet bereikbaar of men vond de zaak niet belangrijk genoeg en zou donderdagmorgen wel poolshoogte gaan nemen. Daardoor was het niet mogelijk om bijvoorbeeld de brandweer met een spuit aan het water te krijgen om zuurstof in te brengen. Er is zelfs nog rechtstreeks contact met de Brandweer geweest, maar die kan niet handelen zonder de gemeente. Ook de Milieudienst van de Provincie gaf niet thuis. Restte ons dus niets anders dan het opruimen van de dode vissen.
Vandaag (donderdag) lijkt de situatie wat beter, er is geen vis meer te zien aan de oppervlakte.
Het bestuur gaat met HHNK in gesprek om achter de oorzaak te komen en hopelijk tot een betere calamiteiten regeling te komen.