Vislessen op School

Zondag, 8 juli 2018

De Langedijker Sportvissers begeleiden ook dit jaar in de laatste schoolweken veel vislessen voor de hoogste klassen van de Basisschool. Zowel op de Paus Johannes school in Sint Pancras als op de Duizend Eilandenschool in Zuid-Scharwoude en de Koolvlet in Broek op Langedijk. De kinderen van deze klassen krijgen dan 's morgens een biologieles door een Vismeester van de Federatie MidWest Nederland over vis en viswater en ze worden geleerd hoe om te gaan met gevangen vissen. 's Middags volgt dan de praktijk les waarbij de vrijwilligers, leden van onze vereniging de kinderen bijstaan.

De Vislessen worden gegeven door Rien Faasse, Arnold Teunen en door Mandy Schouws, zij zijn opgeleid als Vismeester door Sportvisserij MidWest Nederland.
's Morgens krijgen de kinderen gewoon les in de klas waarbij ze alles verteld wordt over het leven onder water, over waterplanten, insecten, amfibieen en natuurlijk vissen. Ze leren hoe de vissen te herkennen en er wordt iets verteld over vismethodes, en vooral ook hoe de gevangen vissen netjes onthaakt en behandeld moeten worden.
's Middags gaan we dan met de kinderen naar een viswater in de buurt en gaan we een uurtje vissen. Daarbij worden ze geholpen door leden en bestuursleden van de Langedijker Sportvissers.
Na afloop volgt nog een korte bespreking in de klas met de Juf of Meester van de school en de Vismeester.
De meeste kinderen kunnen dit erg waarderen en natuurlijk wil elk kind graag de meeste vissen vangen. Meestal lukt het wel om alle kinderen in elk geval minstens een vis te laten vangen.
Leuk om te weten is ook dat Mandy een ervaren docent aardrijkskunde is op een middelbare school en ook Nederlands Kampioene Zoetwatervissen is geworden in 2017. Ook Arnold, gepensioneerd, is een ervaren docent, hij was jarenlang hoofd van een school en voorzitter van een hengelsportvereniging. Rien heeft ook veel ervaring, zit in het bestuur van een hengelsportvereniging en is een enthousiast baarsvisser, waarbij hij ook vaak hoog eindigde bij de vele wedstrijden.